Škola v přírodě3 (2023)

Škola v přírodě – 4. den
Dnes jsme prožili poslední den ve škole v přírodě. Po snídani následovala výuka anglického jazyka, českého jazyka a matematiky. Na přesnídávku jsme měli sušenky ze špaldové mouky, které nám upekla Kryšpínova maminka (byly výborné, všechny děti si pochutnaly, děkujeme!) K obědu byla frankfurtská polévka a zapečené těstoviny s okurkou. Po poledním klidu jsme se vydali ke kapličce, kde jsme dokončovali stavbu našich bunkrů z přírodního materiálu. Pak paní učitelka děti v lese hledala, ale nemohla je najít, protože byli dokonale maskované. Následně děti měly za úkol vytvořit z jednoho svého spolužáka za použití toaletního papíru mumii. To se jim moc dařilo viz foto. Cestou zpět do hotelu jsme nasbírali dřevo na táborák. Po návratu do hotelu byla dřívější večeře, už v 17 h jsme baštili buchtičky se šodó. Pak následovalo vyhlašování výsledků bodování pořádku na pokojích, plnění zadaných disciplín, chování, stolování apod. a děti obdržely diplomy a k tomu sladké odměny. Po krátkém odpočinku jsme opékali na zahradě hotelu buřtíky (druhá večeře) a děti se ještě dostatečně vydováděly. Od 20 h proběhl společenský večer. Děti tancovaly, holčičky předváděly secvičená vystoupení, hrála se vybíjená a nakonec za úplné tmy jsme měli světelnou show (děkujeme panu Tarczalovi za světélkující tyčinky). Protože byl dnes poslední společný večer, trochu jsme ho protáhli a večerka byla až ve 22 h.
Tatínkové a maminky, posíláme pusinky a zítra nám připravte doma postýlky!!!

Škola v přírodě – 3. den
Dnešní den jsme zahájili budíčkem v 7,30 h, pak následovala snídaně (stejná nabídka jako každý den obohacená o karamelovou buchtu). Od 9 do 11,45 h výuka. V matematice jsme probírali novou látku – dělení se zbytkem, v českém jazyce jsme procvičovali slovesa – určovali osobu, číslo a čas. Dnes byla i prvouka – učili jsme se, jak vypadají listy stromů a jejich plody, jaké části má ovocný strom a jak se udržuje a obnovuje lesní porost. Ve 12 h byl oběd, měli jsme kuřecí vývar s nudličkami, zeleninou a masem. Jako druhý chod byl holandský řízek s bramborovou kaší a s okurkou. Po poledním klidu jsme vyrazili na Klostermannovu rozhlednu a dále po modré a na rozcestí po zelené zpět do Javorníku. V přírodě jsme se i nasvačili a ušli jsme celkem 5,5 km. Na hotelu jsme se převlékli, umyli jsme se a šli do jídelny na besedu se spisovatelem Hynkem Klimkem, autorem příběhů o šumavském Čumidlu, které jsme si ve škole četli. Některé děti si zakoupily 2. díl tohoto příběhu a pan autor jim knihy podepsal. Po vydatné večeři (kynuté knedlíky s povidly a se šlehačkou) pobyly děti do 20 h na zahradě hotelu, kde se věnovaly libovolným činnostem. Večerka ve 21 h a je klid……….děti jsou již unavené (čerstvý vzduch a pohyb).
Dobrou noc!

Škola v přírodě – 2. den
Budíček v 7,30 h, od 8 h báječná snídaně formou „švédského stolu“, všeho bylo dost a pestrý výběr (jogurt, cereálie, šunka, sýr, tavený sýr, vejce, párky, paštika, palačinky, máslo, marmeláda, rajčata, salátové okurky, rohlíky, kakao a čaj). Od 9 do 11,30 h proběhla výuka českého jazyka a matematiky. Děti se moc snažily, opakovali jsme učivo z matematiky a začali jsme v českém jazyce slovesa. Během dopoledne byla svačinka – jablko. Ve 12 h byl oběd – k velké radosti špagety. Po poledním klidu jsme vyrazili na výlet. Cílem cesty byla kaple sv. Antonína, ke které vedla naučná stezka „koloběh života stromů“. U kaple byly rozestavěny dřevěné vyřezávané sochy a interaktivní panely ze života ptactva a zvěře. Aby nám výlet lépe uběhl, stavěly si děti ve skupinkách v lese z větví bunkry, ve kterých se pak schovávaly. Svačinu jsme měli s sebou (rohlík a tavený sýr), takže jsme se v přírodě posilnili. Náhle se zatáhla obloha, údolí se zahalilo do mlhy a za chvíli nebylo vidět ani na pár metrů. Strhnul se obrovský liják. Nejsme z cukru a v pláštěnkách jsme vše perfektně zvládli. Zkratkou (po sjezdovce „bez sněhu“) jsme doběhli do hotelu. Přišli jsme celí promáčení. Následovalo převlékání a sušení na teplých radiátorech. Děti byly fajn, nikdo nekňoural, všechny pěkně šlapaly, naopak si pochvalovaly, že zažily pořádný adrenalin. V 18 h byla večeře, vepřové na kmíně s rýží, děti si hodně přidávaly (vytrávilo jim v lese). Večer jsme strávili ve společenské místnosti realizací sportovních her (velký úspěch měla hra na molekuly, rybičky a rybáři, vybíjená, to vše prokládané relaxačními a odpočinkovými aktivitami, holčičky předvedly vystoupení, která v průběhu roku o přestávkách nacvičily). Ve 20,15 h příprava na večerku, ve 21 h obcházíme děti, přejme dobrou noc…. Vzhledem k tomu, že některé děti toho moc na dnešek nenaspaly (asi ta změna), doufáme, že dnešní noc bude klidnější. Zítra nás čeká (za každého počasí) další výprava do okolí.
Děti pozdravují, máme vyřídit, že je to tady super!

Škola v přírodě – 1. den
Cesta do Javorníku byla pohodová, v půli cesty byla přestávka na svačinu a WC. Po příjezdu jsme se ubytovali, tak, jak si děti přály. Ve 12 h byl nečekaně oběd – gulášová polévka a rizoto. Děti mají v jídelně služby, připravují talíře, příbory, ubrousky…. Po obědě byl ½ hod polední klid. Od 13,30 h do 17,30 h jsme byli na výletě. Vyrazili jsme k Měsíčnímu kameni vzdálenému cca 2,5 km, který vyzařuje energii (na někoho to působilo…). Posilnění jsme se vrhli do soutěže v hodu šiškami na cíl. Favoritkou se stala Tánička, druhé místo obsadila Baruška a třetí byl Emil.
Při zpáteční cestě jsme pozorovali přírodniny a pro velký úspěch zopakovali jak lezení po balvanech, tak schovávanou v lese. Po návratu do hotelu jsme se připravili na večeři, byly zapečené brambory. Po večeři proběhla kontrola na pokojích a některým dětem jsme zabavily nedojezené svačiny. Večerní program byl sportovní – fotbal, houpačky, domečky se skluzavkami, chůze na chůdách (asi načerpali moc energie). Ve 20,15 h odchod do hotelu, ve 20,30 h příprava na noc a ve 21 h večerka.
Děti musíme moc pochválit, jsou nadšené a všechny se hezky zapojují do všech činností. My pedagožky jsme načerpaly té energie asi málo, proto doufáme, že v noci bude klid…Dobrou noc!