Chemie v akci
V pondělí 28. dubna naši školu navštívili studenti z VŠCHT s programem Chemie v akci. Pro žáky z devátých ročníků měli připravený program zaměřený na Chemie a energie – zdroje a jejich charakteristika.
Žáci si prakticky vyzkoušeli šíření elektrického proudu v sestaveném jednoduchém elektrickém obvodu s pomocí generátoru, pozorovali maketu a fungování parního stroje, pohyb raketky z PET lahve na lihový pohon, výrobu vodíku pomocí reakce hliníku s kyselinou chlorovodíkovou a jeho výbušnost, plyn a jeho využití v energetice, hoření plynu ukazovali efektní pokus hoření bublinové substance na dlaních. Výbušnost střelného prachu jsme prezentovali na školním pozemku a opět to byl zdařilý pokus.
Žáci z osmých ročníků odcházeli s kornouty plných zelené zmrzliny, kterou si vyrobili ze smetany, potravinářského barviva a tekutého dusíku, který nám ji skvěle zmrazil.
Program pro tuto třídu byl zaměřený na hoření a jeho princip.
Velice efektivně působil pokus pod názvem „Semafor“ kdy se měnila barva roztoku díky jeho probíhající oxidaci. Ionty sodíku, boru a lithia obarvily plamen rovněž barvami, které známe ze semaforu.
Pokusy s tekutým dusíkem byly rovněž zdařilé. Gumová rukavice, která se nám po kontaktu s tekutým dusíkem přeměnila na pevné těleso, které se kladivem podařilo rozbít na spoustu dílů.
Myslím si, že se tato akce žákům velice líbila a v závěru roku opět přispěla ke zopakování probraného učiva. Akci hodnotili žáci slovy vtipný, efektní, poučné, krásné a zajímavé.
Nejvíce se líbila „odpálená“ plechovka plná vodíku a tzv. “hořící ruce“.
Žáky zaujaly i obory, které studenti zvolili ke svému studiu. Dívka se zabývala forenzní chemií a chlapec biotechnologiemi.
Fotografie z akce naleznete ve fotogalerii.
Ohlasy na workshop Moderní chemie:
Otázky zpětné vazby:
1. Co se mi líbilo?
2. Co bych ještě chtěl/a zažít?
3. Chtěl/a bych podobnou akci i v deváté třídě?
4. Máte nějaký postřeh, zprávu , vzkaz pro lektory…
- Zajímavé představení, cool věci.
- Bylo to fajn, Ondra byl frajer, Adéla moc hezká a hodná, věděli, o čem mluví.
-Tak trochu jsme se dozvěděli, jak odpálit školu, líbily se mi ty barevné plameny a výbuch.
- Chtěl bych vidět, jak se vyrábí mýdlo.
- V jednom seriálu jsme viděla, jak si někdo dusíkem zmrazil banán, pak do něj kladivem bouchnul, aby se z toho staly kousky, a pak si to dal do ovesných vloček. Otázka je, jestli se to dá jíst? Co se stane, když bych snědla suchý led, Spálil by se mi jazyk? Přilepil by se mi na jazyk?
- Moc bych je chtěla v 9. třídě vidět, bylo to super.
- Příště třeba to stejné, nebo něco s elektřinou.
- Měli jste to hezký, občas jsme nechápala ty kyseliny, protože chemie je na mě moc složtá, ale měli jste to fakt zajímavý, díky moc!
- Mohlo to být delší.
- Pro Ondru mám vzkaz, že má dobrej humor, díky za zážitek.
- Udělali jste moc dobrou zmrzlinu a bonbóny, ráda bych si tuto akci zopakovala.
- Jste skvělí, hezky jste to vysvětlili, umíte to hezky s dětmi, doufám, že příští rok zase přijedete a budeme s vámi mít víc než hodinu.