Projekt „Žák učitelem“

V úterý 25. března se jsme si užili projektový den s názvem „ Žák učitelem“. Role učitele se mohl zhostit každý žák 2. stupně, pokud si na to troufl, domluvil se a připravil si ve spolupráci s vyučujícím náplň hodiny. Během celého dne se v různých třídách střídaly většinou dvojice, případně trojice, výjimečně se učení ujal jeden žák.

A jak se jim dařilo? Na fotkách je vidět, že to bavilo všechny zúčastněné! – fotogalerie 

S přípravou si poradili žáci sami, samozřejmě ve spolupráci s vyučujícím vybraného předmětu. Zapojilo se více než 50 žáků z 6. až 9. ročníku. Z jejich zpětné vazby, kterou vypracovali písemně a odevzdali svým učitelům, vyplynula především radost a také pocit úspěchu, což nás velmi potěšilo. Reflektovali kladně snahu svých svěřenců a jejich chuť pracovat, občas zaznamenali drobné problémy s kázní. Zajímavé odpovědi se objevily na otázku, zda by chtěli být učiteli. Někteří ano, ale často uváděli , že ne, protože nemají rádi děti a platy učitelů jsou malé. Jiní se zamýšleli nad tím, že je to dosud nenapadlo, ale práce s dětmi je bavila, a tak jednou v budoucnu možná ano. Kladně hodnotili spolupráci s učiteli, kteří jim pomohli s přípravou hodiny. A našly se i dobré postřehy. Na otázku, co je nejtěžší na práci učitele, se objevily pestré odpovědi – od zaplnit hodinu a udělat ji zábavnou, udržet pozornost, získat respekt, utišit třídu, odpovídat na tolik otázek a věnovat se každému žáku zvlášť, po zjištění, že jsou každej jinej a jinak rychle to chápou, až po konstatování - nic, úplně lehká práce.

Projektový den se vydařil a určitě počítáme s dalšími. Závěrem bych použila odpověď Karolíny, která po dvou odučených hodinách v první třídě na otázku, zda a proč ne/uvažuje o práci učitele odpověděla:“ Ano, uvažuji o tom, myslím, že je to hezká práce, ve které se člověk nenudí.

Žák učitelem v 1. A

První hodinu u nás v 1.A vyučovaly Johanka Moravcová a Karolína Ksandrová. Byl český jazyk - běhací diktát, čtení, hra Na krále na slova opačného významu. Druhou hodinu jsme věnovali spolu s Miou Větrovský a Emilkou Moravcovou seznámení s Bee-boty. Žáci programovali roboty tak, aby jeli ze startu k určitému písmenu, od obrázku k náslovné slabice, od malého psacího písmene k velkému, od jarní květiny k první hlásce jejího názvu (mezipředmětové vztahy - prvouka). Třetí hodina byla pro žáky opravdovým zážitkem. Michal Sudík a Karolína Vlasáková rozdali dětem do dvojic dotykové počítače. Naučili děti počítač zapnout, vyhledat webovou stránku, odhlásit se. Žáci pracovali na stránce www.matika.in. Zde lze procvičovat jednotlivá prostředí (matematika prof. Hejného). Aby se žáci trochu protáhli, zahráli si v závěru hodiny hru "Plácání much". Michal s Karolínou s námi zůstali i poslední hodinu. Byla prvouka. Pro žáky byla připravena velikonoční stezka. Michal přinesl řehtačky a vysvětlil žákům, jak se řehtá. Kája zase měla hodovačku a s dětmi si zopakovala několik koled. Všichni vyučující žáci byli skvělí. Dětem vše trpělivě vysvětlovali, podávali srozumitelné instrukce, měli vlídný přístup. Čas nám mnohdy ani nestačil. Prvňáčci reagovali velmi pěkně, spolupracovali, plnili zadané úkoly, byli velmi hodní a šikovní. Akce se nám líbila už nyní se těšíme na další spolupráci se staršími žáky. 

Žák učitelem v 1. B

V naší 1. B jsme nejprve uvítali žákyně 9. A. Děvčata si připravila svoji hodinu velmi pečlivě a svědomitě. Jednotlivé činnosti na sebe pěkně navazovaly a byly prostřídány i herními či pohybovými chvilkami. Následovala hodina matematiky pod vedením Báry Noskové a Vanessy Dufkové. Děvčata si nachystala zajímavé matematické hry, které hravou formou zopakovaly sčítání a odčítání do 10. I připravený pracovní list byl promyšlený a svými obrázky děti zaujal. Chlapci Kryštof Jurajda a Martin Kočí děti provedli hodinou prvouky. Jejich pracovní list obsahoval povídání o Velikonocích, velikonočních zvycích i tradicích či vybarvování kraslice. Poslední vyučovací hodinu nás navštívila děvčata ze 7. třídy. Pro děti si připravila výtvarný námět na téma - jarní rostliny, tupování jarními odstíny. Nutno říci, že všichni žáci i žákyně měli velmi pěkný vztah k dětem a vyučovací hodinu si svědomitě připravili. 

Žák učitelem v 4. A

Děti ze 4. A si užily první hodinu Českého jazyka s mezipředmětovými vztahy. 
Procvičily si psaní velkých písmen v zeměpisných názvech měst, krajů, hor, pohoří. Pracovaly v týmech. Zkusily si dva skvěle připravené kvízy v aplikaci Kahoot. Kvíz obsahoval základní informace z učiva Vlastivědy. Kvíz končil otázkou z hudební výchovy. Děti poznaly zvukovou ukázku symfonické básně Vltava od Bedřicha Smetany. Žáci Dominik i Zuzka z 9. A se na svou roli učitelů připravovali týden dopředu. Zodpovědně konzultovali přípravy na hodinu. A jejich hodina byla skvělá, a děti pracovaly a aniž by věděly, tak se i učily. Dominik mluvil zajímavým příjemným hlasem tzv. tak akorát hlasitě, a to děti zaujalo a naslouchaly jeho pokynům. Zuzka obětavě pomáhala s aplikací Kahoot. Oba dva " učitele" musím pochválit za perfektní přípravu i provedení hodiny. Děti byly nadšené a užívaly si.
Další hodinu přišly dvě paní "učitelky" z 8. A Samantha a Anita s přípravou Český jazyk hrou. Ve větách hledaly slovesa a určovaly jejich kategorie. Doplňovaly v textu i/í, y/ý a postupně jim rostly i body v týmech. Na chodbách byly věty i texty a křížovky. Nikdo o hodině neseděl a nenudil se, a tak to má být.

Autor/ka: Hana Havelková
Publikováno: 26.3.2025
Zpět na úvod

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies